Vrijdag was een opwindende dag voor de kinderen van het zesde en het vijfde leerjaar. Voor de allereerste keer stapten ze het zwembad binnen, gekleed in hun gewone kledij, klaar voor een nieuw avontuur. Voor sommigen was het een moment van zenuwen vermengd met opwinding, terwijl anderen niet konden wachten om hun zwemkunsten te tonen. Na een korte uitleg van meester Stijn over veiligheid en basiszwemtechnieken, was het tijd om het water in te duiken. De kinderen sprongen met enthousiasme in het verfrissende water.

De leerlingen moesten met kleren (een lange t-shirt en broek) zowel rugwaarts als op hun buik in het water zich voortbewegen. Nadat ze enkele lengtes gezwommen hebben, moesten ze ook eens proberen om hun kledij middenin het zwembad uit te trekken. Daarna moesten ze met hun kledij in de hand verder zwemmen in hun badkledij.